Chcete krásný e-shop se spoustou individualizovaných funkcí? V tom vám rádi pomůžeme, umíme i nemožné. Ale zamysleli jste se nejdřív nad otázkou, pro koho e-shop tvoříte? Co se zdá hezké a funkční tvůrcům, nemusí být ideální pro zákazníka. A ti jsou pro každý e-shop to nejdůležitější. Přečtěte si, jak se jim dostat co nejblíže, poznat jejich touhy a zvýšit tak tržby.
Víte, jak se u vás chovají?
Ne, nemyslíme ani tak na to, jestli lidé slušně pozdraví, když začnou chatovat s podporou. Důležitější je, co udělají, když se na váš e-shop vůbec prokliknou. Odkud přišli? Kam klikli? Co četli a jak dlouho na stránce vydrželi? Proč nedokončili nákup? Co se jim líbilo a co ne?
To všechno jsou otázky, na které je dobré znát odpovědi. Standardem je proto dobře nastavené měření pomocí Google Analytics. Z něj můžete získat spoustu dat, ale nebojte se využít i jiné nástroje. Například Smartlook vám pomocí heatmap ukáže, jak se návštěvníci na stránkách chovají, jaká tlačítka hledají a podobně. Zkrátka nastavené zrcadlo pro vaše UX.
Hodně můžete zjistit i kvalitativním uživatelským testováním. Zjednodušeně řečeno nechte někoho, ať vám ukáže svůj pohyb na e-shopu, jak objednává, jaký má z nákupu zážitek. A nezavrhujte ani dotazník, tím nic nezkazíte a určitě se vám jich od nakupujících pár vrátí.
Co je to za lidi?
Nezapomeňte, že nejen tabulky a čísla z analytických nástrojů představují využitelná data. Využijte každou informaci a udělejte si ucelenější pohled. Vystavujete na trzích? Máte svoji výdejnu? Sledujte, jací lidé se u vás zastavují. Zeptejte se personálu na kamenné pobočce. Využijte každou možnost bavit se se zákazníky tváří v tvář.
Máte na e-shopu něco jako věrnostní program? Nebo alespoň stálé a vracející zákazníky? Pravděpodobně už si k vám nějaký vztah vytvořili. Zkuste je oslovit a z těchto loajalistů získat tu zásadní informaci – proč právě my jsme ten jejich oblíbený e-shop. Pravděpodobně z toho vyjde skvělý argument do komunikace i na ty, kteří nás ještě tolik neznají.
Využijte všechny zdroje
Kde hledat inspiraci? Třeba u konkurence. Jak komunikuje? Na koho se zaměřuje? Jací lidé jim komentují příspěvky a co řeší? To všechno mohou být užitečné informace i pro nás.
Kdo chce jít ještě dál, může samozřejmě využít i nejrůznější výzkumy cílových skupin a tržního potenciálu. To lze objednat u specializovaných agentur, anebo třeba využít skvělou pomůcku Atlas Čechů od společnosti Behavio. Její základní verze je zadarmo, výzkum na míru je individuálně naceněn.
Vymodelujte si persony
Abyste měli konkrétní představu, je vždy dobré všechna nasbíraná data interpretovat do podoby typického člověka - persony, která je nebo by mohla být vaším zákazníkem. Pojmenujte si ji a napište si na jednu stránku vše, co je relevantní v jejím rozhodování a nákupním chování.
Pojmenujte si ji, může to být třeba Anežka
Kolik jí je? Kde bydlí? S kým žije?
Co při nákupu u vás řeší? Podle čeho se rozhoduje?
Co naopak nechce řešit? Co ji obtěžuje a čeho se při nákupu bojí?
Čím ji oslníme? Na co Anežka uslyší v komunikaci a co ji potěší na e-shopu?
To jsou jen základní otázky, které si můžeme pomocí person zodpovědět. Anežka reprezentuje našeho typického zákazníka a pomůže nám s tvorbou každého textu, každé e-shopové vychytávky. Stačí se zeptat – pomůže to Anežce? Usnadníme jí tím nákup? Pokud ano, můžeme se pustit do realizace.
Person můžete mít samozřejmě víc. Jen málo značek má takto vyhraněnou cílovou skupinu. Z dat vyčtete, kolik person si stanovit a jak třeba kombinovat produkty a témata, která jim nabídnete.