top of page
Obrázek autoramime osvícenci

Pečujte o svůj brand, vrátí vám to

Aktualizováno: 26. 11.

Představte si dva e-shopy. Oba mají stejné zboží, stejné ceny, stejné služby. Ale jeden velmi dobře znáte a druhý jste dnes viděli poprvé. U kterého nakoupíte? Správně, u toho dobře známého. Má totiž silnější značku, brand, povědomí u lidí. Je to největší hodnota každé firmy, která prodává koncovým zákazníkům.

Někdo k brandu přistupuje svědomitě, pečlivě jej buduje přes různé kanály a může si díky tomu dovolit třeba i vyšší ceny než méně oblíbená konkurence. Jiný měl štěstí a několika texty a obrázkami se přesně trefil do noty cílové skupině, která si jej zamilovala. A někdo brand neřeší vůbec, i když by měl. Přečtěte si, jak si udělat rychlý brandový základ pro svůj e-shop, aby si jej zákazníci zapamatovali.



Znáte sami sebe? Možná…

První je na řadě trocha upřímnosti. Na webu, e-shopu, sítích i v kampaních o sobě značky řeknou spoustu věcí. Je to opravdu tak? Nevidíte se už trochu jinde? Kde chcete být za 5 let? Opravdu je vaše klientela zvědavá na vtipy a nekorektní humor? A rozeznají vás od konkurence?

Často se stává, že v rámci brandových workshopů na sebe zástupci značek prozradí něco úplně jiného, než jak se doposud prezentovali. My se jich na to umíme ptát a pomocí různých cvičení se dobrat toho, aby značka mluvila skutečně svým jazykem, kterému budou její klienti opravdu rozumět.


Inspirace není nikdy dost

Líbí se vám, jak komunikuje konkurence? Nebo nějaká jiná značka? Není nic špatného na tom se inspirovat. Analýza komunikačních kanálů konkurence by měla být nedílnou součástí každé brandové práce. Pokud ji provedete důkladně, pomůže vám:

  • Identifikovat hlavní přednosti a slabiny konkurenčních značek.

  • Najít spoustu inspirace v tom, jak své kanály vylepšit.

  • Najít cestu, jak se od konkurence odlišit, aby si vás lidé náhodou nepletli.

Zvláště poslední bod je velmi důležitý. Pokud jsou značky snadno zaměnitelné, například barevností, tonalitou textů či dokonce logem, můžete pak svými pracně budovanými kampaněmi také získávat body pro své konkurenty. Hledejte proto vlastní unikátnost, a tu dejte na odiv.



Dejte hlavy dohromady

Skvělé nápady mohou přijít hned, ale většinou je potřeba je pečlivě vysedět. Co vám může pomoct v tom, jak najít svůj styl komunikace a své brandové pozicování, aby vše fungovalo?

  • Získejte co nejvíce informací o svých zákaznících. Znáte je? Můžete jim třeba zavolat? Máte data z webu?

  • Zkuste si vymodelovat personu, člověka ke kterému chcete mluvit. Půjde vám to lépe.

  • Ptejte se všech a všude. Na výdejně, ve skladu, obchodníků… Ti všichni mohou mít zajímavý pohled na vaši značku.

  • Sedněte si v užším kruhu a sepište hlavní prodejní argumenty a myšlenky, které chcete dostat do hlav zákazníků.

A na závěr přichází to nejtěžší. Propsat vše do konkrétních sdělení. Od e-shopu jako takového přes sítě a kampaně na všech kanálech. Tam všude je třeba komunikovat jednotně, ať zákazník není zmatený. Třeba i na zákaznické lince by měli samozřejmě všichni vědět, jaká značka je a jak mluvit s lidmi.


Bez manuálu ani ránu

Co se stane, když vše, co jste vymysleli, nedáte na papír? Správně, brzy se od toho upustí a správci jednotlivých kanálů si pojedou každý to svoje. Proto je vždy dobré vytvořit komunikační manuál, se kterým mají vše podstatné vždy po ruce. Nezáleží potom, jestli se o marketing staráme třeba my, nebo si jej značka zajišťuje inhouse. Každý tvůrce s manuálem v ruce totiž přesně ví, jak má psát, jaké grafické prvky použít a brand nemá šanci utéct do míst, kde jej nechcete mít.


Proč tedy brand?

Když se pustíte do výkonnostních kampaní, velmi pravděpodobně to přinese zvýšené tržby. Jakmile je ale vypnete, půjdou zase dolů. Brandový obsah na webu, sítích, v rádiu, na plakátech, nebo dokonce v televizi však buduje znalost a bonitu značky kontinuálně a dlouhodobě. 

Podtrženo, sečteno, výkonnostní kampaně jdou velmi dobře změřit a přináší poměrně rychlé výsledky. Brand se s výkonem vzájemně podporuje, je to však běh na delší trať. Unikátní design e-shopu může být dobrým prvním krokem, v MIME ale při práci na e-shopech koukáme vždy o kousek dál a pomůžeme vám jej rozvíjet komplexně, a to včetně brandem zastřešených marketingových prvků. Ozvěte se nám a buďte pro své zákazníky jasně zapamatovatelní.

bottom of page