top of page
Obrázek autoramime osvícenci

UX a grafický design: Jak skloubit krásu a funkčnost

Aktualizováno: 26. 11.

Možná máte nejkrásnější e-shop na světě. Pokud jste ale při jeho tvorbě nedbali na UX, mohou být vaši zákazníci zmatení a nenakoupí. UX, tedy User Experience, je zjednodušeně řečeno design uživatelského zážitku. Navrhuje různá řešení webu, aby návštěvníkovi sloužil co nejlépe. Laicky řečeno, na webu s propracovaným UX designem návštěvník všechno snadno najde a kliká, kam má. Což je v konkurenci tisíců jiných e-shopů naprosto zásadní věc. Jakmile se totiž uživatel na tom vašem na chviličku ztratí a znejistí, půjde o dům dál. Přečtěte si, jak k UX přistupujeme my, aby byl každý náš e-shop stoprocentní.


Nejprve potřebujeme data

UX designer v sobě musí mít kreativitu. Ale žádný by se neměl rozhodovat jen podle pocitů. Uživatelský výzkum a sběr informací o návštěvnících jsou nezbytnou součástí tvorby každého webu a způsobů, jak informace získat, je mnoho. Když jsme tvořili dvojnásobný e-shop roku pro CityZen, zaměřili jsme se na tyto zdroje:

  • Analýza Google Analytics

  • Interakční analýza

  • Hloubkové rozhovory


Díky tomu jsme získali ucelený obrázek o tom, co uživatelé od e-shopu očekávají a jak se na něm chovají. A na základě toho se potom e-shop navrhuje tak, aby lidem vyšel maximálně vstříc.



Důvěřuj, ale testuj

Po analytické části následuje vytvoření prototypu a především jeho uživatelské testování. Jedině v praxi se totiž ukáže, zda jsme všechny poznatky zapracovali správně a vše funguje, jak má. Vyhodnocení testování je proto klíčovým odrazovým můstkem pro následné úpravy.


A teď samotná tvorba

Teď už přichází na řadu i pořádná dávka kreativity. Často zpracováváme pro klienty grafické moodboardy, abychom si společně stanovili jasný směr kreativy. Následuje návrh grafického designu na míru, kódování a programování a samozřejmě po spuštění technický servis e-shopu.

Profesionální e-shop totiž není o nahození šablony, nahrání produktů a spuštění. Právě UX je často mravenčí práce, která ale přináší výsledky. Třeba drobná úprava tlačítek, košíku či filtrování na míru může zcela změnit konverzní poměr.



Proč dát na UX opravdu velký důraz?

Jaký je rozdíl mezi častými zkratkami UX a UI? UX je návrh řešení, jak bude e-shop fungovat, UI je vzhled webu, grafika. Když oba prvky pečlivě promyslíme a naladíme tak, aby spolu ideálně spolupracovaly, je pravděpodobné, že:

  • se bude zákazníkům web či e-shop lépe používat

  • velice pravděpodobně vám narostou tržby

  • zvýší se povědomí o vaší značce

  • zákazníci budou nakupovat rádi a často

  • zvýší se konverzní poměr


Dobrý UX a UI design jsou startovní čárou pro každý úspěšný e-shop. A my na to hodně dáme. Proto tvoříme úspěšné e-shopy pro skvělé značky, u kterých lidé nakupují rádi. Zařaďte se mezi ně i vy, stačí se ozvat.

bottom of page