Zpět
Marketing 25.07.2023

Blog: Nezbytnost pro kvalitní e-shop

Michal Mervart Michal Mervart

Tvořte obsah, zákazníci to mají rádi. Tvořte obsah, ať roste síla vašeho webu. Tvořte obsah, tvořte obsah, tvořte obsah… Pokud máte e-shop, slyšíte to na každé konferenci, na každém webináři. A všichni ti odborníci, kteří vám to říkají, mají pravdu. Základním komunikačním kanálem, který můžete pro tvorbu obsahu využít, je blog. Máte jej? Tvoříte tam pravidelně? Máte plán? Podívejte se, proč a jak pečovat o svůj blog, aby to mělo smysl.

E-shop se sám nezaplatí

Okamžitý zisk a rychlé zvýšení tržeb láká. Máte e-shop připravený? Nastavené měření, vyladěné produktové portfolio, zařízenou logistiku? Hurá do výkonu! Typickou cestou pro e-shopy jsou výkonnostní kampaně v obsahové a vyhledávací síti Google a Sklik a zároveň na sociálních sítích.

Proč tvořit hodnotný blog?

Nejdůležitější ze všeho je uvědomění, že zákazníky vaše značka a produkty vlastně nezajímají. Zákazníci především chtějí vyřešit svůj problém. A v tom jim právě pomůže dobře postavený blog, který je organicky provede od řešení problému až k samotnému nákupu.

Například: Prodáváte na e-shopu pneumatiky? Nepište o tom, jak jsou vaše produkty skvělé. Pište o tom, jak vybrat ty správné, jak auto přezout, kdy je třeba přezout na zimní a tak dále. Jednoduše, odpovídejte na otázky zákazníků. Získáte tak:

  • Organickou návštěvnost webu, ze které bude pramenit provoz na e-shopu, zvlášť když články šikovně prolinkujete se samotnými kategoriemi a produkty.
  • Vztah se zákazníky, kteří si k vám budou chodit pro radu, inspiraci a dlouhodobě vás začnou vnímat jako důvěryhodný brand.
  • Vyšší pozice ve vyhledávání. S každým kvalitním článkem roste bonita vašeho e-shopu výš a výš, nehledě na to, že s kvalitní prací s klíčovými slovy se vaše články začnou objevovat vysoko při zadávání konkrétních dotazů.

Jak na to?

Založení blogu je jednoduché. Pokud máte e-shop na Shoptetu, blog si založíte a spravujete přímo v administraci svého e-shopu. Můžete tam psát články, editovat je, přidávat fotky a samozřejmě řešit i vše ostatní, co se týká třeba problematiky SEO.

Tohle zvládne každý, samotná tvorba kvalitního obsahu už ale tak snadná není. Měli byste totiž podchytit několik zásadních věcí:

  • Analýza klíčových slov je naprosto zásadním startovním krokem. Jaká slova a slovní spojení lidé v rámci vašeho oboru nejčastěji vyhledávají? Jděte jim skladbou obsahu naproti a najděte průsečík mezi hledaností a vaším sortimentem.
  • Inspirovat se pro relevantní témata můžete i dotazy chodící na vaši zákaznickou podporu. To jsou přesně ty problémy a otázky, na které můžete v článcích odpovídat.
  • Pokračujte vytvořením obsahové strategie. Ta by měla zahrnovat množství článků, které chcete například každý měsíc publikovat, jaká témata pokrýt a jaká klíčová slova a produkty do nich zahrnout.

Jak na blog tvořit?

A teď už zbývá strategii a plán naplnit kvalitními články. Co by takový dobrý článek měl obsahovat?

  • Hierarchii nadpisů. Právě tam by měly být klíčové fráze relevantní pro vyhledávání, a kromě toho se bude hezky strukturovaný článek lidem dobře číst.
  • Obrázky a videa, které příjemně rozbijí samotný text a doplní celé sdělení. Nezapomeňte na jejich popisky.
  • Odkazy, a to buď na jednotlivé produkty, kategorie nebo na jiné články. Interní linkbuilding je důležitý a dokáže čtenáře hezky provést třeba až k nákupu.
  • Na závěr se hodí výzva k akci, aby čtenář po dočtení věděl, co má ideálně udělat – třeba prohlédnout si příslušné produkty.

Při tvorbě uvažujte také nad tím, jestli využijete odrážkové seznamy, jakou dáte textům vůbec tonalitu, aby korespondovala s celým vyzněním e-shopu a především nezapomeňte, že píšete pro lidi. Řešte proto jejich problémy, mluvte na ně, dávejte jim rady, tipy a nenuďte je dlouhatánskými slovními exhibicemi o vás a vaší značce.

Jak vytvořený obsah šířit dál?

Tvorba blogu je běh na dlouhou trať. Trvá obvykle poměrně dlouho, než se z něj stane hojně navštěvovaný komunikační kanál, nehledě na to, že jeho účast na samotných konverzích je spíše nepřímá. Přesto ale existují šikovné cesty, jak návštěvnost blogu pořádně nakopnout.

Blogové články by měly být nedílnou součástí obsahu na sociálních sítích. Odkažte na ně na Facebooku, na Instagramu je dejte do bia a karuselem řekněte o struktuře článku, do stories pak dejte přímo odkaz na článek. Samozřejmě, možností jak blog zpropagovat na sítích je mnohem víc.

Využijte také e-mailing. Ty nejzajímavější články pošlete přímo svým zákazníkům do schránek, anebo jim je nabídněte hned při návštěvě e-shopu výměnou právě za kontaktní e-mail. Budete tak budovat databázi lidí, které vaše téma opravdu zajímá.
A co se pak stane s blogem? Jasně, jeho návštěvnost poletí nahoru. To si změříte snadno pomocí analytických nástrojů, se kterými zjistíte i to, kam jdou lidé z článků dále a kudy se případně dostávají k samotnému nákupu. Jednoduše řečeno, pokud chcete mít z e-shopu maximum, ozvěte se nám – víme, jak na to.

Michal Mervart

Michal Mervart

Founder

V oblasti UX jsem zakotvil v roce 2008. Pracoval jsem pro Notino, CZC další velké e-shopy. Teď společně s týmem i díky těmto zkušenostem zvládat ty nejnáročnější projekty.